Program przedszkola

Metody nauczania w przedszkolu

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Metoda Weroniki Sherborne to proste, naturalne podejście, które można stosować w dowolnych warunkach, bez potrzeby korzystania ze specjalistycznych przyrządów. Ćwiczenia są pozbawione elementów rywalizacji, a bardziej intensywne aktywności równoważone są odpoczynkiem i relaksem. Podstawą tej metody jest „język ciała” – ćwiczenia stanowią formę komunikacji z innymi, oferując doświadczenia ruchowe, cielesne i emocjonalne, które różnią się od tradycyjnych ćwiczeń fizycznych.

Dzięki swojej prostocie i uniwersalności metoda ta jest dostępna dla każdego. Uczestnicy mogą angażować się w ćwiczenia w takim zakresie, w jakim pozwalają im ich możliwości. Nie ma tu miejsca na ocenianie czy wykluczanie – wszyscy są aktywni, radośni i odnoszą sukcesy. Zajęcia odbywają się w parach lub małych grupach, co sprzyja wzajemnej pomocy i wsparciu. Każdy uczestnik ma szansę osiągnąć sukces, otrzymać pochwałę i motywację do dalszych działań.

Cele metody

Celem Metody Ruchu Rozwijającego jest wsparcie rozwoju psychoruchowego dziecka oraz terapia zaburzeń rozwojowych. Kluczowe elementy to:

  • Doświadczenie ruchu, kontaktu emocjonalnego, fizycznego i społecznego,

  • Poznanie własnego ciała,

  • Rozwój świadomości schematu ciała, orientacji w przestrzeni i czasie,

  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania – do siebie oraz do partnera,

  • Nauka współpracy, partnerstwa i spontaniczności w działaniu,

  • Rozwój wyobraźni, inicjatywy oraz umiejętności relaksacji po okresach napięcia.

Korzyści wynikające z metody

Metoda Sherborne wspiera nie tylko sprawność ruchową, koncentrację uwagi i wyobraźnię, ale także integrację środowiska, w którym funkcjonujemy. Dzieci uczą się relaksacji, współdziałania i kreatywności, co przyczynia się do ich ogólnego rozwoju i poczucia sukcesu.

Metoda Weroniki Sherborne to doskonały sposób na wspieranie dzieci w ich codziennym rozwoju – radosny, dostępny dla każdego i dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Metoda Klanzy – Pedagogika Zabawy

Pedagogika zabawy to metoda, która tworzy przestrzeń do działania w atmosferze akceptacji i zaufania. Jej głównym celem jest wsparcie prowadzących w świadomej i kreatywnej pracy z grupą, dostarczając im różnorodnych pomysłów. Aktywizacja uczestników jest dziś uznawana za kluczowy element skutecznego nauczania i uczenia się, a pedagogika zabawy idealnie wpisuje się w tę zasadę.

Cele pedagogiki zabawy

Podstawowe założenia tej metody to:

  • Harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka,
  • Wspieranie dzieci w odkrywaniu i rozwijaniu ich najlepszych cech,
  • Stosowanie kreatywnych, emocjonujących i aktywizujących technik, które pobudzają wyobraźnię oraz zachęcają do spontanicznej ekspresji.

Pedagogika zabawy eliminuje element rywalizacji i stawia na dobrowolność uczestnictwa. Dzięki temu dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności i wyrażać emocje bez obawy przed oceną.

Środki i formy wyrazu

Metoda ta opiera się na różnorodnych formach aktywności, takich jak ruch, słowo, plastyka czy inne środki wyrazu artystycznego. Proponowane zabawy i gry są tak konstruowane, aby każde dziecko mogło w nich uczestniczyć na własnych zasadach, rozwijając swoje umiejętności w sposób naturalny i radosny.

Kolorowa chusta – symbol pedagogiki zabawy

Nieodłącznym elementem tej metody jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci i budzi ich entuzjazm. Chusta jest niezwykle uniwersalnym narzędziem – może przemieniać się w balon, wiatr, łódź, sieć rybacką czy cokolwiek, co podpowie dziecięca wyobraźnia. Prosta forma i nieograniczone możliwości zastosowania sprawiają, że chusta staje się idealnym środkiem do rozbudzania kreatywności i radości.

Prosta forma, wielka radość

Metoda Klanzy pokazuje, że najprostsze pomoce mogą dostarczyć najwięcej zabawy. Włączając w nauczanie i wychowanie elementy kreatywne i aktywizujące, pedagogika zabawy stwarza przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać swoje najlepsze strony w sposób pełen radości i satysfakcji.

Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz

Metoda Dobrego Startu, opracowana przez M. Bogdanowicz, opiera się na równoczesnym rozwijaniu kluczowych funkcji: językowych, percepcyjnych (wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych) oraz motorycznych. Szczególny nacisk kładzie się na integrację tych funkcji, zwaną integracją percepcyjno-motoryczną, która stanowi podstawę dla złożonych umiejętności, takich jak czytanie i pisanie.

Cele i zastosowanie metody

Metoda ta wspiera dzieci w:

  • Rozwijaniu funkcji percepcyjno-motorycznych – które są niezbędne do harmonijnego rozwoju psychoruchowego,
  • Kształtowaniu lateralizacji – czyli ustalaniu ręki dominującej, co jest kluczowe dla sprawności manualnej,
  • Rozwijaniu orientacji w schemacie ciała – z uwzględnieniem stron prawej i lewej,
  • Usprawnianiu funkcji językowych i intelektualnych – takich jak myślenie, mowa i zdolności poznawcze.

Metoda Dobrego Startu jest szczególnie przydatna dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, ale jest także niezbędna dla tych, u których obserwuje się opóźnienia w rozwoju wspomnianych funkcji.

Korzyści z zastosowania metody

Ćwiczenia wykonywane w ramach tej metody prowadzą do harmonijnego rozwoju psychoruchowego. Dzięki temu dzieci osiągają:

  • Lepsze współdziałanie funkcji intelektualnych i ruchowych,
  • Prawidłowe wykonywanie czynności ruchowych – we właściwym czasie i przestrzeni,
  • Doskonalenie integracji percepcyjno-motorycznej, co ułatwia naukę czytania i pisania,
  • Zapobieganie przyszłym trudnościom szkolnym, dzięki harmonijnemu rozwojowi kompetencji językowych i ruchowych.

Znaczenie metody

Metoda Dobrego Startu to nie tylko sposób na wsparcie dzieci w ich codziennym rozwoju, ale także narzędzie zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym. Dzięki jej zastosowaniu dzieci rozwijają niezbędne umiejętności w sposób zintegrowany, co znacząco ułatwia ich przyszłą edukację i codzienne funkcjonowanie.

Metoda Czynnościowego Nauczania Matematyki Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej

Metoda opracowana przez Edytę Gruszczyk-Kolczyńską opiera się na idei, że edukacja matematyczna przedszkolaków powinna być związana z ich osobistymi doświadczeniami. To właśnie te doświadczenia stanowią fundament, na którym dziecko buduje pojęcia matematyczne i rozwija umiejętności. Jeżeli są odpowiednio dobrane, wspierają również rozwój myślenia oraz wzmacniają dziecięcą odporność emocjonalną.

Zakres tematyczny metody

Program edukacji matematycznej według tej metody obejmuje następujące obszary:
  • Orientacja przestrzenna,
  • Rozwijanie rytmów,
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania,
  • Wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia,
  • Mierzenie długości i poznawanie zasad klasyfikacji,
  • Rozwiązywanie i układanie zadań arytmetycznych,
  • Zapoznanie z wagą, sensem ważenia oraz mierzeniem płynów,
  • Intuicja geometryczna i konstruowanie gier przez dzieci,
  • Zapisywanie czynności matematycznych.
Zajęcia prowadzone w ramach tej metody powinny być kontynuowane tak długo, jak sprawiają dzieciom radość i satysfakcję.

Narzędzia wspierające naukę

Do prowadzenia zajęć wykorzystujemy różnorodne pomoce dydaktyczne, takie jak:
  • Pacynka (np. miś), liczmany w różnych kształtach (kółka, trójkąty, kwadraty), liczydełka,
  • Kartoniki z cyframi i znakami arytmetycznymi, domino, serie obrazków,
  • Geoplan – płytka z otworami do przewlekania sznurków, służąca do tworzenia figur geometrycznych,
  • Figury geometryczne, karty logiczne, kostki i obrazki,
  • Dodatkowe materiały: nasiona fasoli, kasztany, kolorowe guziki, klamerki, frotki czy kapsle.

Cel metody

Celem metody jest wspieranie rozwoju intelektualnego dzieci, w tym ich umiejętności matematycznych. Działania dydaktyczne mają na celu:
  • Wprowadzenie nowych treści,
  • Porządkowanie i ukierunkowanie nagromadzonych doświadczeń,
  • Rozwijanie inteligencji operacyjnej.
Główną formą nauki matematyki w tej metodzie jest rozwiązywanie zadań. Zajęcia są dostosowywane do możliwości intelektualnych dzieci, co pozwala uniknąć frustracji i zniechęcenia, jednocześnie ucząc dzieci radzenia sobie z emocjami.

Znaczenie okresu przedszkolnego

Okres przedszkolny to czas intensywnego poznawania świata, rozwijania ciekawości i zdobywania nowych doświadczeń. W tym czasie dzieci mają ogromny potencjał, który wymaga odpowiedniej stymulacji i wsparcia. Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej nie tylko rozwija umiejętności matematyczne, ale również przygotowuje dzieci do nauki matematyki w szkole.

Korzyści metody

Metoda ta:
  • Stymuluje uzdolnienia matematyczne,
  • Wzmacnia odporność na trudne sytuacje,
  • Rozwija inteligencję operacyjną i umiejętności matematyczne,
  • Przygotowuje dzieci do przyszłych wyzwań edukacyjnych.

Metoda Twórczego Myślenia J. Osborna – „Burza Mózgów”

Metoda „burzy mózgów” opracowana przez J. Osborna to sprawdzony sposób na kreatywne rozwiązywanie problemów. Jej podstawowym założeniem jest stworzenie przestrzeni, w której wszyscy uczestnicy mogą swobodnie dzielić się swoimi pomysłami, bez obaw o ocenę czy krytykę.

Kluczowe zasady metody:

  1. Swoboda zgłaszania pomysłów – Każdy uczestnik ma prawo wypowiedzieć swoje propozycje, niezależnie od ich charakteru czy stopnia szczegółowości.
  2. Brak ocen i krytyki – W trakcie zgłaszania pomysłów nie ocenia się ich ani nie komentuje. Ważne jest utrzymanie atmosfery otwartości i akceptacji.
  3. Liczy się ilość, nie autorstwo – Kluczowe jest wygenerowanie jak największej liczby pomysłów, a nie to, kto jest ich autorem.
  4. Ocena po zakończeniu etapu zgłaszania – Dopiero po zakończeniu sesji twórczej następuje analiza zgłoszonych propozycji pod kątem ich przydatności i możliwości zastosowania w rozwiązaniu problemu.

Zastosowanie metody

„Burza mózgów” to skuteczna metoda, która sprawdza się w wielu sytuacjach wymagających twórczego podejścia, takich jak:
  • Rozwiązywanie trudnych problemów,
  • Generowanie nowych pomysłów w pracy zespołowej,
  • Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w projektach i zadaniach.

Korzyści wynikające z zastosowania

  • Stymulacja kreatywności – metoda pozwala na uruchomienie potencjału twórczego całej grupy,
  • Integracja zespołu – wspólne poszukiwanie rozwiązań wzmacnia więzi i sprzyja współpracy,
  • Efektywność w rozwiązywaniu problemów – różnorodność pomysłów zwiększa szanse na znalezienie najlepszego rozwiązania.
Metoda „burzy mózgów” to prosty, a jednocześnie bardzo efektywny sposób na pobudzenie kreatywności i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na skomplikowane pytania. Jej zastosowanie sprzyja twórczemu myśleniu i skutecznemu działaniu. Edukacja matematyczna oparta na tej metodzie pozwala dzieciom uczyć się w sposób naturalny, przyjemny i efektywny, co stanowi doskonałą bazę do dalszego rozwoju ich umiejętności.

Czekamy na twój telefon!