Metody nauczania w przedszkolu
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Metoda Weroniki Sherborne to proste, naturalne podejście, które można stosować w dowolnych warunkach, bez potrzeby korzystania ze specjalistycznych przyrządów. Ćwiczenia są pozbawione elementów rywalizacji, a bardziej intensywne aktywności równoważone są odpoczynkiem i relaksem. Podstawą tej metody jest „język ciała” – ćwiczenia stanowią formę komunikacji z innymi, oferując doświadczenia ruchowe, cielesne i emocjonalne, które różnią się od tradycyjnych ćwiczeń fizycznych.
Dzięki swojej prostocie i uniwersalności metoda ta jest dostępna dla każdego. Uczestnicy mogą angażować się w ćwiczenia w takim zakresie, w jakim pozwalają im ich możliwości. Nie ma tu miejsca na ocenianie czy wykluczanie – wszyscy są aktywni, radośni i odnoszą sukcesy. Zajęcia odbywają się w parach lub małych grupach, co sprzyja wzajemnej pomocy i wsparciu. Każdy uczestnik ma szansę osiągnąć sukces, otrzymać pochwałę i motywację do dalszych działań.
Cele metody
Celem Metody Ruchu Rozwijającego jest wsparcie rozwoju psychoruchowego dziecka oraz terapia zaburzeń rozwojowych. Kluczowe elementy to:
Doświadczenie ruchu, kontaktu emocjonalnego, fizycznego i społecznego,
Poznanie własnego ciała,
Rozwój świadomości schematu ciała, orientacji w przestrzeni i czasie,
Budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania – do siebie oraz do partnera,
Nauka współpracy, partnerstwa i spontaniczności w działaniu,
Rozwój wyobraźni, inicjatywy oraz umiejętności relaksacji po okresach napięcia.
Korzyści wynikające z metody
Metoda Sherborne wspiera nie tylko sprawność ruchową, koncentrację uwagi i wyobraźnię, ale także integrację środowiska, w którym funkcjonujemy. Dzieci uczą się relaksacji, współdziałania i kreatywności, co przyczynia się do ich ogólnego rozwoju i poczucia sukcesu.
Metoda Weroniki Sherborne to doskonały sposób na wspieranie dzieci w ich codziennym rozwoju – radosny, dostępny dla każdego i dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Metoda Klanzy – Pedagogika Zabawy
Pedagogika zabawy to metoda, która tworzy przestrzeń do działania w atmosferze akceptacji i zaufania. Jej głównym celem jest wsparcie prowadzących w świadomej i kreatywnej pracy z grupą, dostarczając im różnorodnych pomysłów. Aktywizacja uczestników jest dziś uznawana za kluczowy element skutecznego nauczania i uczenia się, a pedagogika zabawy idealnie wpisuje się w tę zasadę.
Cele pedagogiki zabawy
Podstawowe założenia tej metody to:
- Harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka,
- Wspieranie dzieci w odkrywaniu i rozwijaniu ich najlepszych cech,
- Stosowanie kreatywnych, emocjonujących i aktywizujących technik, które pobudzają wyobraźnię oraz zachęcają do spontanicznej ekspresji.
Pedagogika zabawy eliminuje element rywalizacji i stawia na dobrowolność uczestnictwa. Dzięki temu dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności i wyrażać emocje bez obawy przed oceną.
Środki i formy wyrazu
Metoda ta opiera się na różnorodnych formach aktywności, takich jak ruch, słowo, plastyka czy inne środki wyrazu artystycznego. Proponowane zabawy i gry są tak konstruowane, aby każde dziecko mogło w nich uczestniczyć na własnych zasadach, rozwijając swoje umiejętności w sposób naturalny i radosny.
Kolorowa chusta – symbol pedagogiki zabawy
Nieodłącznym elementem tej metody jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci i budzi ich entuzjazm. Chusta jest niezwykle uniwersalnym narzędziem – może przemieniać się w balon, wiatr, łódź, sieć rybacką czy cokolwiek, co podpowie dziecięca wyobraźnia. Prosta forma i nieograniczone możliwości zastosowania sprawiają, że chusta staje się idealnym środkiem do rozbudzania kreatywności i radości.
Prosta forma, wielka radość
Metoda Klanzy pokazuje, że najprostsze pomoce mogą dostarczyć najwięcej zabawy. Włączając w nauczanie i wychowanie elementy kreatywne i aktywizujące, pedagogika zabawy stwarza przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać swoje najlepsze strony w sposób pełen radości i satysfakcji.
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu, opracowana przez M. Bogdanowicz, opiera się na równoczesnym rozwijaniu kluczowych funkcji: językowych, percepcyjnych (wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych) oraz motorycznych. Szczególny nacisk kładzie się na integrację tych funkcji, zwaną integracją percepcyjno-motoryczną, która stanowi podstawę dla złożonych umiejętności, takich jak czytanie i pisanie.
Cele i zastosowanie metody
Metoda ta wspiera dzieci w:
- Rozwijaniu funkcji percepcyjno-motorycznych – które są niezbędne do harmonijnego rozwoju psychoruchowego,
- Kształtowaniu lateralizacji – czyli ustalaniu ręki dominującej, co jest kluczowe dla sprawności manualnej,
- Rozwijaniu orientacji w schemacie ciała – z uwzględnieniem stron prawej i lewej,
- Usprawnianiu funkcji językowych i intelektualnych – takich jak myślenie, mowa i zdolności poznawcze.
Metoda Dobrego Startu jest szczególnie przydatna dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania, ale jest także niezbędna dla tych, u których obserwuje się opóźnienia w rozwoju wspomnianych funkcji.
Korzyści z zastosowania metody
Ćwiczenia wykonywane w ramach tej metody prowadzą do harmonijnego rozwoju psychoruchowego. Dzięki temu dzieci osiągają:
- Lepsze współdziałanie funkcji intelektualnych i ruchowych,
- Prawidłowe wykonywanie czynności ruchowych – we właściwym czasie i przestrzeni,
- Doskonalenie integracji percepcyjno-motorycznej, co ułatwia naukę czytania i pisania,
- Zapobieganie przyszłym trudnościom szkolnym, dzięki harmonijnemu rozwojowi kompetencji językowych i ruchowych.
Znaczenie metody
Metoda Dobrego Startu to nie tylko sposób na wsparcie dzieci w ich codziennym rozwoju, ale także narzędzie zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym. Dzięki jej zastosowaniu dzieci rozwijają niezbędne umiejętności w sposób zintegrowany, co znacząco ułatwia ich przyszłą edukację i codzienne funkcjonowanie.
Metoda Czynnościowego Nauczania Matematyki Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
Zakres tematyczny metody
Program edukacji matematycznej według tej metody obejmuje następujące obszary:- Orientacja przestrzenna,
- Rozwijanie rytmów,
- Kształtowanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania,
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia,
- Mierzenie długości i poznawanie zasad klasyfikacji,
- Rozwiązywanie i układanie zadań arytmetycznych,
- Zapoznanie z wagą, sensem ważenia oraz mierzeniem płynów,
- Intuicja geometryczna i konstruowanie gier przez dzieci,
- Zapisywanie czynności matematycznych.
Narzędzia wspierające naukę
Do prowadzenia zajęć wykorzystujemy różnorodne pomoce dydaktyczne, takie jak:- Pacynka (np. miś), liczmany w różnych kształtach (kółka, trójkąty, kwadraty), liczydełka,
- Kartoniki z cyframi i znakami arytmetycznymi, domino, serie obrazków,
- Geoplan – płytka z otworami do przewlekania sznurków, służąca do tworzenia figur geometrycznych,
- Figury geometryczne, karty logiczne, kostki i obrazki,
- Dodatkowe materiały: nasiona fasoli, kasztany, kolorowe guziki, klamerki, frotki czy kapsle.
Cel metody
Celem metody jest wspieranie rozwoju intelektualnego dzieci, w tym ich umiejętności matematycznych. Działania dydaktyczne mają na celu:- Wprowadzenie nowych treści,
- Porządkowanie i ukierunkowanie nagromadzonych doświadczeń,
- Rozwijanie inteligencji operacyjnej.
Znaczenie okresu przedszkolnego
Okres przedszkolny to czas intensywnego poznawania świata, rozwijania ciekawości i zdobywania nowych doświadczeń. W tym czasie dzieci mają ogromny potencjał, który wymaga odpowiedniej stymulacji i wsparcia. Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej nie tylko rozwija umiejętności matematyczne, ale również przygotowuje dzieci do nauki matematyki w szkole.Korzyści metody
Metoda ta:- Stymuluje uzdolnienia matematyczne,
- Wzmacnia odporność na trudne sytuacje,
- Rozwija inteligencję operacyjną i umiejętności matematyczne,
- Przygotowuje dzieci do przyszłych wyzwań edukacyjnych.
Metoda Twórczego Myślenia J. Osborna – „Burza Mózgów”
Kluczowe zasady metody:
- Swoboda zgłaszania pomysłów – Każdy uczestnik ma prawo wypowiedzieć swoje propozycje, niezależnie od ich charakteru czy stopnia szczegółowości.
- Brak ocen i krytyki – W trakcie zgłaszania pomysłów nie ocenia się ich ani nie komentuje. Ważne jest utrzymanie atmosfery otwartości i akceptacji.
- Liczy się ilość, nie autorstwo – Kluczowe jest wygenerowanie jak największej liczby pomysłów, a nie to, kto jest ich autorem.
- Ocena po zakończeniu etapu zgłaszania – Dopiero po zakończeniu sesji twórczej następuje analiza zgłoszonych propozycji pod kątem ich przydatności i możliwości zastosowania w rozwiązaniu problemu.
Zastosowanie metody
„Burza mózgów” to skuteczna metoda, która sprawdza się w wielu sytuacjach wymagających twórczego podejścia, takich jak:- Rozwiązywanie trudnych problemów,
- Generowanie nowych pomysłów w pracy zespołowej,
- Poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań w projektach i zadaniach.
Korzyści wynikające z zastosowania
- Stymulacja kreatywności – metoda pozwala na uruchomienie potencjału twórczego całej grupy,
- Integracja zespołu – wspólne poszukiwanie rozwiązań wzmacnia więzi i sprzyja współpracy,
- Efektywność w rozwiązywaniu problemów – różnorodność pomysłów zwiększa szanse na znalezienie najlepszego rozwiązania.